ساندویچ پانل لانه زنبوری

امروزه استفاده از ساندویچ پنل‌ها در سازه‌های مختلفی رواج داشته که به دلیل ساختار کامپوزیتی خود در پروژه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مصالح پیش ساخته دارای انواع متعددی بوده و در کاربری‌های متفاوتی برای ساخت و ساز به کار می‌روند. ساندویچ پانل لانه زنبوری یکی از مدل‌های پرکاربرد این متریال بوده که در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. 

ساختار ساندویچ پانل لانه زنبوری 

به طور کلی ساختار ساندویچ پانل به شکل کامپوزیتی، متشکل از دو لایه جانبی و یک عنصر مرکزی می‌باشد. در حقیقت جنس متریال مورد استفاده در لایه‌های این متریال پیش ساخته موجب تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر می‌گردد؛ به طوری که هر کدام از آن‌ها در کنار مزایای عمومی مربوط به پانل‌های ساندویچی، شامل یک سری ویژگی‌های اختصاصی نیز می‌شوند. 
ساختار ساندویچ پانل لانه زنبوری از یک هسته ضعیف که طراحی آن به شکل لانه‌های زنبور می‌باشد، تشکیل و اطراف آن با دو لایه آلومینیوم پوشیده شده است. در بخش مرکزی یا همان هسته پانل از متریال پلی اتیلن استفاده می‌گردد که از طریق چسب یا لحیم کاری به دو لایه دیگر متصل خواهد شد. همچنین به ساختار گفته شده در انتها لایه‌ای جهت ضدخش کردن و در واقع به عنوان محافظ اضافه می‌گردد. 

مزایای ساندویچ پانل لانه زنبوری 

همان‌طور که به آن اشاره کردیم ساندویچ پانل دیواری و سقفی در تمامی مدل‌های خود دارای مزایای متعددی بوده و استفاده از آن‌ها ویژگی‌های گوناگونی را در کاربری موردنظر به همراه خواهد داشت. برخی از اصلی‌ترین مزایای مربوط به ساندویچ پنل لانه زنبوری عبارت است از: 

  • مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی: به علت عدم نفوذ آب به درون این مصالح، مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی و خوردگی بسیار بالا بوده و عمر مفید سازه را به شکل قابل چشمگیری افزایش می‌دهند. 
  • قابلیت بازیافت: متریال به کار رفته در ساخت این مصالح قابلیت بازیافت داشته که این ویژگی در پروژه‌های گوناگونی اهمیت دارد. 
  • هزینه مناسب و صرفه اقتصادی بالا: هزینه این متریال پیش ساخته در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بسیار مناسب بوده و به دلیل صرفه اقتصادی‌ای که دارد در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • عایق بندی حرارتی و برودتی: ساختار لایه‌ای و نوع طراحی این محصولات تاثیر به سزایی در عایق بندی حرارتی و برودتی سازه می‌گذارد. 
  • پایداری در برابر ضربه و فشار: در حالت کلی استحکام تمامی این مصالح در مقابل ضربات احتمالی بالا بوده و یکی از دلایل به کارگیری آن در صنایع مختلف همین ویژگی است. 
  • عایق بندی صوتی: با استفاده از این مصالح پیش ساخته می‌توان از نفوذ سر و صدای اضافی یا آلودگی صوتی به داخل فضای مورد نظر جلوگیری نمود. 
  • سبک وزن بودن: به طور کلی وزن اندک متریال انتخابی نقش به سزایی در افزایش مقاومت مصالح و سازه خواهد داشت و پنل‌های لانه زنبوری این ویژگی را به درستی اعمال می‌کنند. 
  • عایق بندی رطوبتی: این پنل‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب داشته و مانع از ورود رطوبت و آب به داخل مصالح می‌شوند. 

کاربرد ساندویچ پنل لانه زنبوری 

ساندویچ پانل‌های لانه زنبوری کاربردهای متعددی دارند و در صنایع و محصولات گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت مزایای متعدد این مصالح پیش ساخته به موجب ساختار لایه‌های آن‌ها بوده که کاربرد‌های مختلفی همچون موارد زیر را شامل می‌شود: 

  • صنعت هوانوردی در بخش موتور هواپیما 
  • تولید بالگردها یا بال هواپیماها 
  • ساخت رادارها و محافظ‌های حرارتی 
  • به عنوان ضربه‌گیر در تصادفات در صنعت خودروسازی 
  • ساخت قسمت‌های مختلف فضاپیماها 
  • در حوزه ورزشی برای پاراگلایدر و موج سواری 
  • حمل و نقل و راه و ترابری 
  • در صنعت کشتی سازی، ساخت قایق‌ها و واگن‌های قطار 

دلیل استفاده از پانل لانه زنبوری در صنایع مختلف 

همانطور که گفته شد ساندویچ پنل‌های لانه زنبوری ویژگی‌های متعددی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارند که همین مزایا و نقاط مثبت آن‌ها سبب شده در صنایع و محصولات مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. 
این مصالح پیش ساخته قابلیت حمل آسانی دارند و به دلیل وزن اندکی که در مقایسه با سایر مصالح ارائه می‌دهند، قابل حمل به مناطق مختلف هستند. همچنین مقاومت و پایداری در برابر شرایط مختلف از دیگر ویژگی‌هایی است که در اکثر صنایع و تولیدات اهمیت بالایی دارد و پنل‌های لانه زنبوری با این قابلیت، در پروژه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ساندویچ پنل لانه زنبوری مدل FRP 

یکی از پنل‌های تقویت شده لانه زنبوری که کاربرد آن به طور ویژه در ساخت پل‌های بزرگراه‌ها می‌باشد، عرشه کامپوزیت پلاستیکی تقویت شده با فیبر یا FRP (Fibre reinforced plastic) است. پانل‌های مدل FRP به دلیل ترکیب بهینه صفحه سطح و لایه میانی لانه زنبوری باعث صرفه اقتصادی و مقاومت بالا شده که آن را مناسب برای سیستم‌های بلوک‌های بزرگراه‌ها کرده و به شکل موثری در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده طراحی این مدل پانل لانه زنبوری از ساختار I-beam گرفته شده است. برخی از اصلی‌ترین پارامترهای این محصول در جدول زیر ارائه شده‌اند: 

مشخصات فنی ساندویچ پانل لانه زنبوری

ضخامت

1.5mm-3.0mm

تراکم

1.5mm-2.1kg/m2

رنگ

RAL سفارشی

استحکام خمشی

190 MPa

استحکام کششی

100 MPa

ظاهر

سنگریزه، صاف، بافت برگ مانند ریز

کاربرد

پوسته داخلی و خارجی پنل FRP VAN

دمای خمش گرمایی (HDT)

168 درجه

تهیه ساندویچ پانل لانه زنبوری 

بهتر است سفارش این محصولات از شرکت‌های معتبر صورت پذیرد تا از کیفیت متریال مورد استفاده در آن اطمینان خاطر داشته باشید. شرکت‌های تولیدکننده معتبر همچون ماموت به دلیل عرضه محصولات باکیفیت، میان پیمانکاران و افراد فعال در حوزه ساخت و ساز به شهرت رسیده‌اند. 
توجه داشته باشید که قیمت ساندویچ پانل لانه زنبوری نیز علاوه‌بر شرکت سازنده به فاکتورهای دیگر همچون ابعاد پروژه، کیفیت متریال و نوسانات بازار ارز وابسته بوده و مشاورین بخش فروش همواره با در نظر گرفتن تمامی این موارد به اعلام هزینه نهایی اقدام خواهند کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل