ساندویچ پانل نسوز (ضدحریق)

یکی از مهم‌ترین اصول مرتبط با ساخت و ساز که معماران و سازندگان به آن توجه ویژه‌ای دارند، برقرار نمودن امنیت سازه در بروز حادثه آتش‌سوزی می‌باشد. این امر منجر به تولید اولین ساندویچ پانل‌های نسوز در سال 1970 در ایالات متحده شد که از آن‌ها جهت پوشش جداره‌های یک ساختمان‌ با کاربری‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفت.

چندی بعد در دهه 80 میلادی، به کارگیری پنل‌های ساندویچی ضد حریق در اروپا و دیگر مناطق دنیا گسترده شد و این مصالح پیش ساخته مقاوم در برابر آتش، مبدل به محبوب‌ترین متریال ساختمانی میان فعالین حوزه ساختمان شدند. از زمان استفاده از این مصالح در پوشش سقف و دیوار سازه‌های مختلف، خسارات مالی و جانی مربوط به آتش سوزی به حداقل رسید. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی ساندویچ پنل نسوز و علت اهمیت آن در سازه بپردازیم.

ساختار ساندویچ پانل نسوز

ساندویچ پانل‌های ضد حریق یا نسوز در حقیقت مصالحی هستند که ضریب هدایت حرارتی پایین‌تری در مقایسه با سایر پنل‌ها دارند. ساختار این مصالح به شکل سه لایه بوده که این ترکیب از دو لایه ورق فلزی و یک فوم عایق در بخش میانی تشکیل شده است. بخش عمده میزان مقاومت یک ساندویچ پانل در برابر شعله‌های آتش، مرتبط با فوم عایق به کار رفته در ساختار پنل‌ها می‌باشد. بر همین اساس پانل‌های ضد حریق به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. نسوز یا ضدحریق
  2. کندسوز یا دیرسوز

شایان ذکر است که ساختار پنل‌های مربوط به دو دسته عنوان شده متفاوت نبوده و تنها تمایز آن‌ها با یکدیگر به عایق لایه میانی برمی‌گردد؛ در نوع نسوز از فوم پشم سنگ و در مدل کندسوز از عایق پلی یورتان نوع PIR استفاده می‌شود. البته باید عنوان کرد که از ساندویچ پانل پشم سنگ عموما در مصارف صنعتی همچون کوره‌های پخت استفاده می‌گردد؛ چراکه نقطه ذوب عایق پشم سنگ به 1300 می‌رسد و ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی دارد

کاربرد ساندویچ پانل ضد حریق

از آنجا که ساندویچ پانل‌های نسوز اهمیت زیادی در حوزه ساختمان دارند، جهت به کارگیری در سازه‌ها و کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این مصالح می‌توان میزان خسارات وارده در حادثه آتش سوزی را به میزان قابل چشمگیری کاهش داد و از جان و مال افراد محافظت نمود. برخی از مهم‌ترین کاربری‌های مربوط به ساندویچ پنل‌ ضد حریق عبارت است از:

  • کلین روم یا اتاق‌های تمیز
  • ساخت کانکس
  • سردخانه‌ها
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • سوله‌های صنعتی
  • اتاق‌های تریلر
  • ساختمان‌های اداری و مسکونی
  • سالن‌های ورزشی
  • کمپ‌های اسکان

انواع پانل‌های مقاوم به آتش

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، پنل‌های ساندویچی با توجه به میزان مقاومتشان در مقابل شعله‌های آتش به دو دسته کلی نسوز و کندسوز تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی این دو پانل خواهیم پرداخت.

ساندویچ پانل پشم سنگ (نسوز)

یکی از بهترین و مهم‌ترین عایق‌هایی که در لایه میانی این مصالح پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد، فوم پشم سنگ است. فوم گفته شده مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد و تحمل دمای آن تا 2000 درجه سانتی‌گراد می‌باشد؛ به طوری که قدرت این متریال در عایق سازی 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری برآورد شده است. این فوم علاوه‌بر ویژگی مقاومت در برابر آتش، مزایای دیگری همچون پایداری مقابل نفوذ صداهای اضافی داشته و برای سازه‌هایی که نیاز به عایق بندی صوتی دارند مناسب می‌باشد.

ساندویچ پنل پلی اورتان (کندسوز)

یکی از بهینه‌ترین فوم‌هایی که در ساختار پانل‌های ساندویچی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی یورتان نام دارد. این فوم در دو نوع PIR و PUR تولید می‌شود که پلی ایزوسیانورات یا به اختصار PIR نسخه توسعه یافته این عایق است. فوم پی آی آر می‌تواند تا دمای 250 درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید؛ اما همانند پشم سنگ قادر به مقاومت در برابر حرارت‌های بسیار بالا نبوده و اگر دما از میزان گفته شده بالاتر رود، خواهد سوخت.

فوم کندسوز پلی ایزوسیانورات برخلاف پشم سنگ مقاومت بسیار بالایی در مقابل نفوذ آب و به طور کلی رطوبت دارد؛ به همین دلیل معمولا در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مواردی که سبب می‌شود از ساندویچ پانل پلی یورتان در سازه‌ها استفاده گردد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این فوم هزینه خوبی داشته و مناسب برای سازه‌هایی است که بودجه تخصیص یافته آن‌ها محدود است.
  • فوم PIR پس از آن که اثر شعله مستقیم از بین برود خاموش می‌شود.
  • عایق گفته شده از نفوذ آتش به سایر نقاط جلوگیری نموده و شعله‌ور نمی‌گردد.
  • برخلاف سایر فوم‌های مورد استفاده در ساختار پانل‌ها، فوم PIR دوام بسیار بالاتری در برابر آتش از خود نشان می‌دهد.

تفاوت ساندویچ پانل پشم سنگ و PIR

پانل‌های پشم سنگ و پلی ایزوسیانورات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ابتدای هر پروژه پس از مقایسه و در نظر گرفتن تمایزهایشان، برای انتخاب یکی از آن‌ها اقدام می‌گردد؛ به همین دلیل پیش از سفارش ابتدا باید تمامی مشخصات مربوط به آن‌ها را در نظر گرفت. برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  1. با ضخامت‌های یکسان، قیمت نهایی پانل پلی یورتان از پشم سنگ تقریبا ده درصد کمتر می‌شود.
  2. عایق حرارتی PIR در مقایسه با پشم سنگ قوی‌تر است.
  3. عایق بندی رطوبتی PIR مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با پشم سنگ دارد.
  4. وزن پنل‌های پلی ایزوسیانورات در مقایسه با پشم سنگ تقریبا سه برابر کمتر می‌باشد.
  5. سازگاری پانل‌های PIR با محیط زیست در مقایسه با پشم سنگ بسیار بالاتر است.
  6. پشم سنگ در دراز مدت دچار افت کارایی می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل نسوز

استفاده از ساندویچ پانل‌های ضد حریق در یک سازه علاوه‌بر عایق بندی سازه در برابر شعله‌های آتش، مزایای دیگری را نیز به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد:
عایق بندی حرارتی: این مصالح در برابر حرارت‌های بالا از مقاومت مناسبی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها در یک سازه موجب عدم تبادل دمایی با محیط بیرون می‌گردد.
مقرون‌ به صرفه: این پنل‌های ساندویچی با وجود تمامی ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند هزینه بسیار مناسبی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارند.
نصب آسان: نصب و اجرای این پنل‌های پیش ساخته بسیار آسان بوده و به سرعت در محل پروژه مونتاژ می‌شوند.
دوام بالا: ساندویچ پنل‌های ضد حریق در مقابل عوامل محیطی همچون ضربه، باد، رطوبت و… مقاومت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل دوام و عمر مفید سازه را نیز افزایش می‌دهند.
عایق بندی صوتی: به کارگیری ساندویچ پنل‌های نسوز موجب عدم نفوذ آلودگی‌های صوتی به محیط داخلی ساختمان می‌شود که این ویژگی به خصوص در کاربری‌های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معایب ساندویچ پنل ضدحریق

علاوه‌بر تمامی مزایای مرتبط با مصالح ضد حریق، یک سری معایب نیز وجود دارد که باید ابتدا تمامی این موارد در نظر گرفته شده و سپس نسبت به انتخاب فوم مورد نظر اقدام گردد. برخی از مهم‌ترین معایب مربوط به این پنل‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از پشم سنگ در پنل ساندویچی می‌تواند در دراز مدت موجب علائم تحریکی مربوط به مجاری تنفسی گردد که قطع علائم تنها پس از قطع ارتباط با تماس می‌باشد.
  • فوم پشم سنگ هیچ مقاومتی در برابر نفوذ آب نداشته و در مناطق مرطوب ترجیح بر به کارگیری PIR خواهد بود.
  • تحمل PIR در مقایسه با پشم سنگ در برابر آتش کمتر بوده و این مورد کاربرد دو فوم را متفاوت می‌کند. در پروژه‌هایی که امکان آتش سوزی‌های بزرگ وجود دارد انتخاب این دو فوم با دقت بیشتری صورت می‌پذیرد.

مشخصات فنی ساندویچ پنل نسوز


پنل‎های ضد حریق ابعاد استانداردی دارند و می‌توانند مطابق با نظر کارفرما در ضخامت‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. برخی از اصلی‌ترین مشخصات فنی مربوط به این مصالح نسوز در جدول زیر ارائه شده است:

مشخصات پانل ضدحریقتوضیحات
ورق انتخابیورق گالوانیزه (در صورت تمایل از ورق آلوزینک و پلاسیتول نیز می‌توان استفاده نمود.)
نوع فومپلی یورتان PIR، پشم سنگ
ضخامت4، 5، 6، 8، 10، 12.5، 15
کلاس ضد حریقB1، B2
دمای تحمل فومپشم سنگ: 2000 درجه PIR: 250 درجه

عملکرد ساندویچ پانل ضد حریق

عملکرد ساندویچ پنل در ضخامت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و در ادامه به تمامی موارد مربوط به آن اشاره می‌شود:

ضخامت پانل (میلی‌متر)ضریب انتقال حرارت (Kcal/hr.m2.ºC)وزن پانل (Kg/m2)بار قابل حمل سیار (Kg/m2)
500.7414.080
750.4917.0120
1000.3720.0140
1250.2923.5180
1500.2416.5200

نصب ساندویچ پنل دیواری و سقفی نسوز

اجرا و نصب ساندیوچ پانل از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند افراد مجرب و متخصص می‌باشد. پنل‌ها با توجه به دیواری یا سقفی بودن خود دارای نصب متفاوتی هستند؛ چراکه استانداردهای مربوط به اجرای آن‌ها نیز متفاوت است. جهت نصب پانل‌های نسوز باید به نکاتی پیرامون آن توجه نمود که برخی از اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • پانل‌های دیواری و سقفی باید بر روی سازه فولادی که از قبل توسط مهندسان ساخته شده است قرار گیرند.
  • جهت آب بندی ساندویچ پنل باید فاصله بین پانل‌ها و گام‌های ساندویچ پانل سقفی در نظر گرفته شود.
  • برای نصب پانل ضد حریق باید از پیچ‌های واشردار مخصوص استفاده شود.
  • پس از نصب کامل سازه تمامی درزهای موجود با استفاده از چسب سیلیکون و یا اسپری پلی اورتان پوشش داده می‌شود.
  • برای زیباسازی بیشتر ساختمان می‌توان از ورق‌های فلاشینگ یا آبرو استفاده کرد.

بهترین ساندویچ پانل نسوز شرکت ماموت

تکنولوژی تولید این پانل هنوز به صورت گسترده وارد ایران نشده و تنها در برخی از شرکت‌های تولیدکننده پانل ساندویچی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تولید و عرضه می‌شود. شرکت ماموت این افتخار را دارد که پانل‌های پرکاربرد و حیاتی را با توجه به درخواست مشتریان ارائه نماید.

با وجود اهمیت حفظ ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی، ساندویچ پنل پلی اورتان ماموت از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در صنعت ساخت و ساز به‌شمار می‌روند. ساندویچ پنل پشم سنگ دارای استاندارد B1 و B2 در برابر حریق بوده و دمای ذوب آن در حدود 1300 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

پانل پلی یورتان با فوم PUR نیز دارای گرید B2 و پنل پلی اورتان با عایق PIR دارای گرید B1 است. با این وجود بیش‌ترین میزان سفارش و در حقیقت محبوب‌ترین فوم میان مشتریان، عایق PIR می‌باشد؛ چراکه ویژگی‌های ارائه شده توسط این فوم مورد توجه عده زیادی از افراد قرار می‌گیرد.

قیمت ساندویچ پانل نسوز

قیمت پانل ساندویچی نسوز ماموت به عوامل مختلفی چون: ابعاد پانل، ضخامت، نوع ورق بیرونی، رنگ بندی درخواستی، نوسان نرخ ارز و… بستگی دارد. مشتریان عزیز می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساندویچ پنل‌ ماموت و استعلام قیمت روز پنل نسوز، از طریق شماره‌های قرار داده شده درون وبسایت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل