وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی

آیا ساندویچ پانل سقفی سبک‌تر از مصالح سنتی است؟ چه عواملی تعیین‌کننده وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی هستند؟ در تمام محاسبات سازه‌ای، وزن ساختمان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، که ناشی از وزن مصالح و متریال‌های تشکیل دهنده آن است.

محاسبه وزن ساندویچ پانل سقفی

ساختار ساندویچ پانل‌ها شامل دولایه ورق سفت و سخت است که یک هسته سبک و عایق را دربر می‌گیرند. این مصالح به طور گسترده‌، برای پوشش سقف و دیوار انواع ساختمان‌های تجاری و صنعتی، به‌صورت یک یا چند طبقه استفاده می‌شوند. این محصولات شامل دو نوع اصلی ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پنل دیواری هستند.
وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی، در پروژه‌هایی اهمیت می‌یابد، که وزن پانل ‌ها برای کارفرما مهم باشد. از اینرو با توجه به این که وزن یک مترمربع ساندویچ پانل سقفی چقدر است، برآوردهای لازم جهت محاسبه وزن سازه را می‌توان انجام داد. لازم به ذکر است؛ وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی از طریق فرمول مخصوصی قابل محاسبه است.
ساندویچ پانل سقفی

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر وزن واحد سطح ساندویچ پانل

  • نوع فوم و دانسیته آن
  • جنس ورق مورد استفاده در تولید ساندویچ پانل
  • ضخامت ساندویچ پانل
با توجه به این که در هسته پانل‌های سقفی از فوم‌های سبکی همچون انواع پلی یورتان و پلی استایرن استفاده می‌شود، وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی کمتر از سایر مصالح مرسوم می‌باشد. همچنین برای لایه‌های بیرونی پانل‌ها از انواع ورق فولادی (گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم) در طرح‌های متفاوت استفاده می‌شود.
لازم است بدانید که ضخامت کم ورق‌ها در ساندویچ پانل سبب می‌شود، تأثیر آن‌ها بر وزن واحد سطح پانل، اندک باشد.

اهمیت وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی

وزن واحد سطح ساندویچ پنل سقفی، با توجه به ساختار و مواد مورد استفاده در تولید آن، متفاوت خواهد بود. به طور کلی، سبک بودن ساندویچ پانل‌‌های سقفی از جمله مهم‌ترین مزایای این مصالح نوین به‌شمار می‌رود که از چند جنبه سبب عملکرد بهتر سازه‌ها و ساختمان‌ها شده و دوام سازه را افزایش می‌دهد.
  • وزن کمتر ساندویچ پانل سقفی فشار بر اسکلت و فونداسیون را کاهش می‌دهد.
  • سبک بودن ساندویچ پانل سقفی، آسیب‌پذیری سازه را، در برابر باد و زلزله کم می‌کند.
  • ساندویچ پانل به علت وزن کمتر، نصب راحت‌تری نسبت به سایر مصالح دارد.
  • با کاهش وزن کلی ساختمان، هزینه‌های اجرا و نگهداری سازه کاهش می‌یابد.
سبک بودن تنها یکی از مزایای ساندویچ پانل‌های سقفی است. شما می‌توانید سایر مزایای آن‌ها را در ۵ عامل برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی مطالعه کنید.

ساندویچ پانل سقفی، وزن سبک و مقاومت زیاد

آن چه ساندویچ پنل سقفی را منحصر به فرد می‌کند این است که، این پانل در عین سبک بودن، مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر انواع بارهای فشاری، کششی و ضربه‌ای دارد. این مقاومت قابل توجه، در برابر انواع نیروهای وارده، ناشی از وجود برآمدگی‌ها و گام‌ها در پانل ساندویچی سقفی است.
تعداد و شکل گام‌ها در انواع پانل سقفی متفاوت است و این برآمدگی‌ها توان ساندویچ پانل را در برابر تحمل بار، چندین برابر افزایش می‌دهند. همچنین ساختار خاص و استفاده از فوم سبک در این پنل سقفی موجب شده تا وجود گام‌ها، وزن واحد سطح پانل را چندان افزایش ندهد.
پانل سقفی

وزن هر مترمربع ساندویچ پانل سقفی

همانطور که ذکر شد وزن هر مترمربع ساندویچ پانل سقفی به چندین عامل بستگی دارد؛ اما به طور کلی، وزن پرکاربردترین انواع ساندویچ پانل سقفی به شرح زیر است:
  • پانل سقفی با ضخامت ۴ سانتی‌متر با عرض مفید یک متر: ۱۱۳۹۰ گرم
  • پانل سقفی با ضخامت ۵ سانتی‌متر با عرض مفید یک متر: ۱۱۶۹۰ گرم
مشخص است که با افزایش ضخامت ساندویچ پانل سقفی، وزن واحد سطح آن نیز بیشتر می‌شود. در بیشتر کاربری‌ها استفاده از پانل‌ها با ضخامت ۴ و ۵ سانتی‌متر نتایج مورد نظر را، به همراه دارد و استفاده از پانل‌های ساندویچی سقفی ضخیم‌تر، محدود به کاربری‌های خاص است.

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

کم‌بودن وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی سبب شده تا این متریال کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی داشته باشد و با استقبال زیادی از جانب سازندگان و پیمانکاران رو‌به‌رو گردد. رایج‌‌ترین موارد استفاده از ساندویچ پانل سقفی عبارت‌اند از:
  • سقف انبارها
  • سقف میادین تره‌بار
  • سقف سازه‌های صنعتی
  • سقف سالن‌های تولیدی
  • سقف سازه‌های فرودگاهی
  • سقف سالن‌های چندمنظوره
  • سقف ساختمان‌های تجاری و مراکز خرید

ساخت سوله با ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی از جمله سبک‌ترین انواع مصالح و متریال‌های ساختمانی است؛ که استفاده از آن با کاهش وزن کلی ساختمان روب‌رو بوده و از مشکلات سازه‌ای بعدی پیشگیری می‌کند. همانطور که می‌دانید، استحکام و پایداری ساختمان در گرو عملکرد فونداسیون است و هر چه وزن ساختمان کمتر باشد تنش انتقالی به فونداسیون نیز کمتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل