ساندویچ پانل بتنی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان ساخت یک سازه ساختمانی، توجه به مقاومت آن است. از جمله مصالحی که می‌توان با استفاده از آن سبب افزایش استحکام ساختمان شد، ساندویچ پانل‌های بتنی هستند. با خرید این متریال می‌توان هم وزن بنا را در اندازه زیادی کاهش داد و هم هزینه نهایی مقرون‌به‌صرفه خواهد شد. 
این پانل‌ها به دلیل ترکیب‌شدن با بتن تبدیل به متریالی بادوام برای صنعت ساختمان‌سازی شده‌اند. ساندویچ پنل بتنی هم دارای ویژگی‌های مربوط به بتن بوده و هم مزایای ساندویچ پانل را به همراه دارد، به همین دلیل از مصالح توسعه‌یافته به‌حساب می‌آید. 

ساندویچ پنل بتنی

معرفی ساندویچ پانل بتنی 

اگر از بتن به‌عنوان ماده اصلی ساختمان استفاده شود، نیاز به قالب‌بندی، داربست، زمان کافی جهت گیرش، عمل‌آوری و مقاوم شدن نیز خواهد بود. تمامی این موارد سبب شده تا ساخت مصالح بتنی پیش‌ ساخته آغاز و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل گردد. پانل‌های ساندویچی از جمله مصالح پیش‌ ساخته سبک و نوین هستند که در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. 
پانل بتنی یکی از انواع ساندویچ پنل‌ بوده که دارای دوام و ماندگاری بالایی است و ساختار آن نیز بر اساس دیگر پنل‌های ساندویچی سه‌لایه می‌باشد. در این دسته از پانل‌ها به‌جای دو ورق فلز از دولایه بتن استفاده شده که توسط عایق میانی از جنس فوم پلی‌استایرن از هم جدا شده و به‌واسطه یک سری اتصال‌دهنده از جنس سیم مفتول به هم متصل می‌شوند و پس از تولید در کارخانه به محل نصب سازه منتقل شده و به عنوان پوشش سقف و دیوارها اجرا می‌شوند.

انواع ساندویچ پنل بتنی

ساندویچ پانل‌های بتنی به‌عنوان مقاوم‌ترین متریال در صنعت ساخت ‌و ساز شناخته و به دو دسته تقسیم می‌شوند: 

  1. پانل بتنی کامپوزیت: در این مدل بارهای وارده بین دولایه دیوار بتنی به‌واسطه اتصال دهنده‌ها تقسیم می‌شوند. 
  2. پانل بتنی غیر کامپوزیت: برخلاف مدل قبلی در این دسته لایه‌های بتنی مستقل از هم عمل می‌کنند، به همین دلیل ضخامت باید به‌گونه‌ای باشد که قادر به تحمل فشار بارها به صورت مستقل باشند. 

ساختار ساندویچ پانل بتنی 

فوم به‌کار رفته در این پانل‌ها از جنس عایق پلی‌استایرن بوده که می‌تواند با ضخامت‌های مختلف به‌خوبی باعث عایق سازی ساختمان‌ها شود. همچنین به‌کار رفتن بتن در این ترکیب باعث افزایش استحکام خواهد شد تا بنای موردنظر بتواند مقاومت چند برابری در مقابل عوامل مختلف همانند زلزله داشته باشد. 
نکته‌ای که درباره به‌کاربردن این پانل‌ها می‌توان به آن اشاره کرد این است که وزن یک مترمربع سقف تیرچه و بلوک سفالی تقریبا 100 کیلوگرم از وزن سقفی با تیرچه و پانل بیشتر خواهد بود. این قضیه درباره دیوارها نیز صدق می‌کند به‌گونه‌ای که وزن یک مترمربع دیوار سفال 20 سانتی با دو لایه سیمان 3 سانتی در طرفین آن در حدود 320 کیلوگرم خواهد بود؛ اما وزن دیوار پیش‌ساخته و سبک 3 سانتی‌متری تقریبا 140 کیلوگرم می‌باشد. ساندویچ پانل‌ها فضای کمتری را به نسبت سایر مصالح اشغال می‌کنند و به دلیل مزایای مختلف خود در بین سازندگان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مشخصات ساندویچ پانل بتنی 

ساختار سه‌لایه این دسته از ساندویچ پانل‌ها به‌گونه‌ای است که به‌وسیله سیم مفتول به هم متصل شده‌اند و این اتصال باید طوری باشد که بین توری فلزی و عایق میانی فاصله‌ای یک سانتی‌متری باشد. مشخصات کلی مربوط به پانل‌های بتنی به شرح زیر می‌باشد:

ضخامت مفتولبین 0.5 تا 3 میلی‌متر
ضخامت بتن4 سانتی‌متر
ارتفاع بتن270 تا 300 سانتی‌متر
شبکه استاندارد مفتول2.5 تا 3.5 و نهایت 8 میلی‌متر
پوشش بتن3 تا 5 سانتی‌متر
بتن دیوارهای باربر20mpa
بتن دیوارهای غیر باربر15mpa
ارتفاع ساندویچ پانل بتنی2.70 متر
عرض ساندویچ پانل بتنی1.200 متر

مزایای ساندویچ پانل بتنی 

استفاده از پانل‌ بتنی می‌تواند یک سری مزایا به همراه داشته باشد که عبارت است از: 

  • منطبق کردن پانل‌ها به‌آسانی انجام می‌گیرد؛ چراکه امکان شکل دهی آن‌ها وجود دارد. 
  • کاهش وزن سازه از طریق ضخامت کمتر در دیوارهای خارجی و همچنین زیبایی بیشتر بنا. 
  • امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی با افزایش ضخامت متریال. 
  • با دانش و تجربه بالا می‌توان در محل اتصال پانل‌های سقفی به دیواری به‌جای اتصالات گروهی از اتصالات خطی استفاده نمود. 
  • اجرای این مصالح همانند دیگر ساندویچ پنل‌ها سریع و آسان بوده و به همین دلیل می‌توان در زمان صرفه‌جویی نمود. 
  • برای نصب پانل‌های بتنی نیاز به تجهیزات سنگین نمی‌باشد. 
  • تأمین تجهیزات برای ساخت این پنل‌ها در ایران به‌راحتی قابل انجام است. 
  • امکان استفاده از این پانل‌ها به همراه سایر مصالح در پروژه‌های ساختمانی به شکل هم‌زمان وجود دارد. 
  • استفاده از پانل‌های بتنی در دیوارهای خارجی می‌تواند باعث هوابندی مناسب سازه شود. 
  • امکان آسیب دیدن پانل‌ها در هنگام حمل‌ونقل پایین است. 
  • استفاده از نماهای ساده با رنگ‌های متنوع می‌تواند از نظر اقتصادی به‌صرفه شود. 
  • نیاز به فناوری‌های خارجی برای اجرای این مصالح وجود ندارد. 
  • مقاومت پنل‌های بتنی در مقابل صدا بالا بوده و یک عایق مناسب برای این منظور شناخته می‌شود. 
  • یک ساختمان پیش ساخته می‌تواند در برابر بادهای شدید تا سرعت 400 کیلومتر بر ساعت تحمل کند.
  • ازآنجاکه سازه پیش ساخته به شکل مدولار احداث می‌شود، با استفاده از این پانل‌ها می‌توان درهای رفت‌وآمد را اضافه یا حذف نمود و حتی بعد از مدتی کاربری بنا را نیز تغییر داد. 

پانل بتنی اکسپوز یا نما

نوعی پانل بتنی وجود دارد که با نام ساندویچ پانل بتنی اکسپوز یا پنل بتنی نما شناخته می‌شود. این پانل‌ها دارای سطحی کاملا یکدست و صاف هستند و می‌توانند برای نمای خارجی و داخلی، محوطه‌سازی و پوشش کف و پله مورد استفاده قرار گیرند. بر روی این دسته از پانل‌ها نمی‌توان پوشش دیگری اجرا کرد و همین مورد سبب شده تا کیفیت بالا و نمای مناسبی داشته باشند. 
امکان تولید طرح و نقش‌های مختلف (همانند طرح‌های سه بعدی) در اندازه‌های متفاوت با پانل‌های بتن اکسپوز وجود دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده تا گزینه‌های پیش روی طراحان تنوع بیشتری را شامل گردد. مقاومت و استحکام این نوع پانل‌ها در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف بالا بوده و به همین دلیل در سازه‌های متعددی به کار می‌روند. از مزایای پانل بتنی اکسپوز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • کیفیت بالا
  • امکان سفارش طرح‌های مختلف 
  • امکان اجرا به شکل خشک
  • طول عمر بالا 
  • قابلیت برش خوردن
  • امکان اجرا در تمامی فصول 
  • سرعت اجرای بالا 
  • قابل استفاده در نمای داخلی و خارجی
  • مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی
  • قابل سفارش در رنگ‌های متعدد 

مقاومت ساندویچ پانل بتنی در مقابل آتش 

از جمله مزایای پنل‌های ساندویچی می‌توان به مقاومت در برابر آتش اشاره کرد، این ویژگی در پانل بتنی نیز صدق می‌کند. هرچه اندازه شبکه سیمی و ضخامت بتن بیشتر باشد، مقاومت ساندویچ پانل بتنی در برابر آتش افزایش خواهد یافت. در برخی از آزمایش‌ها مشخص شد در مواردی که ضخامت پانل‌ها 2.5 اینچ و روکاری هر طرف 1.5 اینچ بود، تقریبا 5 ساعت در مقابل آتش مقاومت داشتند. میزان بتن در هر طرف هرچه بیشتر باشد، دوام پانل در مقابل شعله‌های آتش بالا خواهد رفت. 

قیمت ساندویچ پانل بتنی

هزینه نهایی استفاده از پانل‌های بتنی باتوجه‌به عواملی همچون کیفیت متریال، ضخامت پانل‌ها، تاریخ تحویل و… متفاوت خواهد بود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع ساندویچ پانل می‌توانید از طریق از شماره‌های درج شده در وب‌ سایت ساندویچ پنل ماموت با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید. 
 

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل