وزن ساندویچ پانل

امروزه مزایای مختلف ساندویچ پانل‌ها سبب شده تا معماران زیادی از آن‌ها به‌عنوان یک جایگزین مناسب در ساخت انواع سازه استفاده نمایند. وزن این مصالح پیش ساخته از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که متخصصان در پروژه‌های متعدد به آن توجه دارند. سبک بودن پانل‌ها علاوه بر آسان نمودن حمل‌ و نقل، ساختمان را در برابر حوادثی همچون زلزله نیز مقاوم می‌نمایند. 

دلیل سبکی پانل‌های ساندویچی 

جهت افزایش استحکام سازه‌ها همواره در طول تاریخ پیشرفت‌های زیادی انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید مصالحی مقاوم و سبک در عرصه ساخت‌ و ساز می‌باشد. این متریال پیش ساخته عایقی بادوام بوده که توانسته معایب موجود در سایر مصالح را در مهندسی نوین جبران نماید. ساختار و جنس سه‌لایه (یک هسته مرکزی و دو ورق فولادین در اطراف آن‌ها) ساندویچ پانل‌ها به‌گونه‌ای است که مقاومت پانل‌ها را افزایش می‌دهد. 

وزن ساندویچ پانل‌ها در هر مترمربع 

وزن این مصالح پیش ساخته با مترمربع عنوان می‌شود. نوع ورق استفاده شده در پانل‌ها بیش‌ترین سهم را در وزنشان دارا می‌باشد. متوسط وزن پنل‌های ساندویچی بین 8 تا 12 کیلوگرم است. عوامل متعددی در وزن آن‌ها دخالت دارند که از مهم‌ترین موارد می‌توان به نوع پانل دیواری و سقفی به‌کار رفته، جنس ورق فلزی و ساختار اشاره نمود. 
به‌طور کلی ضخامت پنل‌ها بین 2 تا 25 سانتی‌متر متغیر بوده و این بازه در ایران بین 4 تا 10 سانتی‌متر می‌باشد. لازم به ذکر است هر چه ضخامت بیشتر شود و ابعاد یک صفحه ساندویچ پانل افزایش یابد، وزن آن نیز بالا خواهد رفت. اطلاعات دقیق‌تر درباره وزن پانل‌ها شامل موارد زیر می‌شود: 

نوع پانل

ابعاد

وزن

ساندویچ پانل دیواری

عرض مفید 93 و ضخامت 4 سانتی‌متری

9750 گرم

ساندویچ پانل دیواری

عرض مفید 93 و ضخامت 5 سانتی‌متری

9950 گرم

ساندویچ پانل سقفی

عرض مفید 1 متر و ضخامت 4 سانتی‌متری

11390 گرم

ساندویچ پانل سقفی

عرض مفید 1 متر و ضخامت 5 سانتی‌متری

11690 گرم

 

وزن پنل‌های ساندویچی در مقایسه با مصالح دیگر 

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده تا در سال‌های اخیر از ساندویچ پانل‌ها استقبال بیشتری شود، کم‌بودن وزن آن‌ها در مقایسه با سایر مصالح است. اگر قرار باشد یک دیوار با مصالحی مثل آجر و سیمان ساخته شود وزن آن دیوار در مقایسه با پانل‌ها (که وزنی بین 8 تا 12 کیلوگرم دارند) 50 برابر سنگین‌تر خواهد شد. استفاده از این مصالح پیش ساخته در پوشش دیوارها، سقف‌ها، فونداسیون سازه و… می‌تواند وزن نهایی را 8 تا 10 برابر کمتر نماید.  

مزایای سبکی ساندویچ پانل‌ها

کاهش وزن نهایی سازه باعث می‌شود تا ویژگی‌های مختلفی را به همراه داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • حمل‌ و نقل و بارگیری آسان پانل‌ها 
  • سرعت نصب بالاتر و راحت بودن اجرای مصالح
  • صرف انرژی کمتر در نیروی انسانی و ماشین‌ها 
  • افزایش استحکام سازه با کاهش وزن نهایی
  • مقاومت و ایمنی بیشتر در مواجهه با حوادثی مثل زلزله، رانش زمین و… 
  • کاهش هزینه نهایی سازه 
  • ایمنی بیشتر نیروهای انسانی هنگام کار با پانل‌ها در مقایسه با مصالح دیگر 
  • بهداشت بالا و قابل بازیافت بودن این مصالح 

کیفیت و وزن پانل‌های ساندویچی ماموت 

در گذشته تصور بر این بود که هرچه وزن مصالح بیشتر باشد استقامت نیز بالاتر خواهد بود؛ به همین دلیل سبکی ساندویچ پنل‌ها سبب کاهش کیفیت آن‌ها خواهد شد. این یک فرضیه اشتباه بوده، چراکه ساختار این مصالح پیش ساخته به‌گونه‌ای است که می‌تواند مقاومت ساختمان را بیشتر نماید. وزن ساندویچ پانل ماموت هیچ مغایرتی با استحکام نهایی سازه نخواهد داشت و بالعکس استفاده از این مصالح کیفیت و دوام ساختمان را نیز افزایش خواهد داد. 
طراحی پنل‌های ساندویچی به‌گونه‌ای است که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی، فشار، پوسیدگی، نفوذ جانوران موذی و… دارند. پانل‌های شرکت ماموت به دلیل بهره‌مندی از استانداردهای مهندسی، کاملا مستحکم تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با اطمینان خاطر تهیه نمود. 

اهمیت سبک بودن فونداسیون در سازه

سبک سازی فونداسیون سبب می‌شود وزن نهایی ساختمان کاهش یابد و در زمان رخ‌دادن بلایای طبیعی همچون زلزله، زیان‌های مالی و جانی به حداقل برسد. به دلیل استحکام بالای ساندویچ پنل‌ها در مقابل فشار و ضربه‌های ناشی از حادثه، میزان خسارت کاهش یافته و حتی جابه‌جایی پانل‌ها برای نجات افراد در مقایسه با سایر مصالح آسان‌تر خواهد بود. 
علاوه بر این، سبک بودن فونداسیون سازه، هزینه‌های مربوط به حمل‌ و نقل را نیز کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است که انتقال این متریال پیش ساخته به مناطق کوهستانی از مسیرهای صعب‌العبور نیز به دلیل سبک بودن، آسان‌تر از سایر مصالح سنتی می‌باشد. 

اطلاعات تکمیلی درباره وزن پانل‌ها 

باتوجه‌به آنچه پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، وزن ساندویچ پانل‌ها بین 8 تا 10 کیلوگرم بوده و اهمیت سبکی آن زمانی مشخص می‌شود که مسئله وزن نهایی ساختمان در نظر گرفته شود. مقایسه وزن نهایی یک سازه با استفاده از پنل‌های ساندویچی در برابر مصالح دیگر تفاوتی مشهود خواهد داشت و نکته مثبت این مقایسه، وجود حداقل وزن و مقاومت بالا خواهد بود.

فرمول محاسبه وزن ساندویچ پانل دیواری و سقفی

در ادامه به برخی اطلاعات کلی درباره وزن ساندویچ پانل‌ سقفی و دیواری اشاره خواهیم کرد: 

نوع پانل

فرمول محاسبه وزن

ساندویچ پانل دیواری

طول ×  عرض ×  (1.16)

ساندویچ پانل سقفی

طول ×  عرض ×  (1.07)

جهت اطلاعات بیشتر درباره وزن واحد سطح ساندویچ پانل سقفی بر روی لینک کلیک کنید.

جمع‌بندی 

باتوجه‌ به مطالب گفته شده پانل‌های ساندویچی به دلیل سبک بودن و حمل‌ و نقل آسان به‌عنوان مصالحی نوین در عصر امروز کاربرد دارند. این متریال پیش ساخته نه‌ تنها با وزن کم خود استحکام سازه را افزایش می‌دهند؛ بلکه به دلیل مزایای متعدد در مقایسه با سایر مصالح، بهترین انتخاب در صنعت ساختمان سازی به‌شمار می‌روند. 
بنابراین مصالح پیش ساخته به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای ساخت سازه موردنظر بوده که بهتر است از یک شرکت معتبر و مجرب چون ماموت سفارش داده شوند. با انتخاب یک شرکت مناسب می‌توان از کیفیت بالای ساندویچ پانل‌ها اطمینان حاصل کرد. 

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل