ساندویچ پانل نایلون

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد همواره پاسخ به این سوال است که چه مصالحی برای سازه بهترین انتخاب است؟ متریالی که بتواند علاوه‌بر عایق بندی درست ساختمان، دوام سازه را نیز افزایش داده و ویژگی‌های مثبت دیگری نیز برای ساختمان داشته باشد. ساندویچ پانل به عنوان متریال نوین عصر امروز، توانسته با افزایش بهره‌وری انرژی و تامین شرایط، آسایش دائمی در فضای داخلی یک سازه، تحت عنوان بهترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شود.
این متریال پیش ساخته ساختاری لایه‌ای داشته و در انواع مختلفی ارائه می‌شود. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی ساختار ساندویچ پنل نایلون و کاربرد آن بپردازیم.

معرفی ساختار ساندویچ پانل نایلون و ویژگی‌های آن

ساندویچ پانل یکی از مصالح ساختمانی است که به خصوص در دهه‌های اخیر مورد توجه سازندگان زیادی قرار گرفته است. این پنل‌ها کارکردی چندگانه دارند و کارایی آن‌ها همزمان به اندازه چند متریال می‌باشد. تمامی پانل‌های ساندویچی دارای یک ساختار کامپوزیتی متشکل از یک عنصر میانی و دو لایه در طرفین آن هستند. بخش عمده‌ای از ویژگی‌های مربوط به این مصالح مربوط به بخش میانی بوده و ضخامت اصلی پانل نیز به همین لایه مرتبط است.
همچنین دوام کلی صفحات پنل و استحکام سازه نیز به عملکرد لایه‌های اطراف وابسته می‌باشد. برای این لایه‌ها باتوجه‌به کاربری ساختمان از متریال متفاوتی استفاده می‌شود تا موجب افزایش بازدهی گردد. ساندویچ پنل نایلون یکی از انواع این مصالح بوده که نایلون هیدروکربن در هر دو لایه جانبی یا در یکی از لایه‌های اطراف به کار می‌رود. به طور کلی ساختار عمومی این متریال به شرح زیر است:

  1. ورق جانبی سطح خارجی (از جنس نایلون، آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم)
  2. هسته مرکزی (از جنس فوم عایق پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و…)
  3. ورق جانبی سطح داخلی (از جنس نایلون هیدروکربن، آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم، کاغذ)
نایلون

انواع ساندویچ پانل نایلون

ساندویچ پنل نایلون یکی از انواع پانل‌ها بوده که از نایلون هیدروکربن برای لایه‌های جانبی استفاده می‌شود. شرکت‌های تولید کننده این پنل‌های ساندویچی را در انواع مختلفی تولید می‌کنند که دو نوع پرکاربرد آن به شرح زیر است:

ساندویچ پانل دو رو نایلون

این پانل که به صورت اختصاصی در شرکت ماموت تولید می‌شود، جهت عایق کاری کف سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنل‌های دورو نایلون می‌توانند از اتلاف گرما و سرما در سردخانه جلوگیری نمایند؛ چراکه به جای ورق‌های فلزی از متریال نایلون باکیفیت در ساختار پانل استفاده می‌شود. بدین منظور پس از کف سازی و قرارگرفتن پنل‌ها، پوششی از بتن را روی آن‌ها می‌کشند تا انرژی درون سردخانه به بهترین نحو ذخیره گردد.

ساندویچ پانل دورو نایلون

ساندویچ پنل یک‌رو ورق یک‌رو نایلون

همانطور که از نام این پنل مشخص است در یکی از لایه‌های جانبی از ورق فلزی همچون آلوزینک یا گالوانیزه استفاده می‌شود و لایه دیگر را با نایلون می‌پوشانند. از این پنل ساندویچی در پوشش سقف و دیوار ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی ساندویچ پانل نایلون ماموت

شرکت ماموت یکی از برترین تولیدکننده‌های ساندویچ پنل و سازه‌های پیش ساخته است که با تولید محصولات باکیفیت توانسته در میان شرکت‌های برتر دنیا قرار گیرد و تحت عنوان بهترین شرکت در خاورمیانه شناخته شود. ساندویچ پانل دو رو نایلون یکی از تولیدات این مجموعه بوده که در جدول زیر اطلاعات مربوط به آن عنوان شده است:

طولباتوجه به درخواست مشتری تا 13.60 متر
عرض1.16 متر به صورت ثابت و مفید با درنظر گرفتن 2 سانتی‌متر اورلپ 1.14 متر
ضخامت4، 5، 6، 8، 10، 12.5، 15 سانتی‌متر
نوع فومپلی اورتان
لایه‌های جانبینایلون صاف

مزایای ساندویچ پانل نایلون

استفاده از این متریال پیش ساخته علاوه‌بر مزایای عمومی پنل‌های ساندویچی دارای ویژگی‌های منحصربه فرد دیگری نیز می‌باشد که همین امر سبب افزایش به کارگیری ساندویچ پانل نایلون به جای سایر مصالح شده است. ویژگی‌های مربوط به این پانل‌ها را می‌توان در دو دسته کلی جای داد:

  • مزایای زمان اجرا
  • مزایای پس از نصب و اجرا

البته باید عنوان کرد که بخش قابل توجهی از ویژگی‌های این ساندویچ پنل‌ها را در هر دو زمان گفته شده می‌توان مشاهده نمود. در ساختار پانل یاد شده از نایلون هیدروکربن استفاده می‌شود که برخی از مهم‌ترین مزایای مربوط به این متریال شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقاوم در برابر جذب آب
  • عمر و ماندگاری بالا
  • وزن کم
  • عایق الکتریسیته
  • عایق حرارت
  • مقاومت بالا در شرایط جوی گوناگون
  • مقرون به صرفه بودن

معایب ساندویچ پنل نایلون

این پانل‌ها نیز همانند سایر محصولات علاوه‌بر مزایای گوناگونی که ارائه می‌دهند یک سری معایب را نیز به همراه دارند؛ باید در نظر داشت که می‌توان از این معایب چشم پوشی کرد یا خیر؟ برخی از مهم‌ترین معایب ساندویچ پانل نایلون به شرح زیر است:

  • به دلیل استفاده از نایلون هیدروکربن به جای ورق فلزی، این مصالح قدرت کمتری به نسبت سایر پنل‌ها دارند. (البته باید عنوان کرد که استحکام پانل یک رو ورق یک رو نایلون از پنل دو رو نایلون به مراتب بیشتر است.)
  • معمولا پنل‌های ساندویچی به دلیل استفاده از ورق‌های فولادین در ساختار خود می‌توانند در حوادثی همچون زلزله پایداری خوبی نشان ‌دهند که این مورد در پانل نایلون بسیار کم است.
نایلون

کاربرد ساندویچ پانل دورو نایلون در سردخانه

از ساندویچ پنل دورو نایلون جهت کف سازی سردخانه استفاده می‌شود که برای این منظور نیاز به انجام مراحل مختلفی خواهد بود. درواقع یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز سردخانه، کف سازی به شمار می‌رود. پیش از احداث سردخانه ابتدا ساختار زمین در آزمایشگاه‌های ژئوتکنیک مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.
پس از مشخص شدن نوع زمین و میزان رطوبت، جزئیات فنی توسط مهندسین، طراحی خواهد شد. کف سردخانه باید در برابر نیروهای استاتیکی و خصوصا مکانیکی همچون بارهای وارد از تردد ماشین آلات، لیفتراک، حمل و جابه‌جایی محصولات و بار دستگاه‌های صنعتی مقاوم باشد. شایان ذکر است، اصولا کف سازی از دو لایه تشکیل می‌شود:

  • هسته مرکزی
  • لایه زیرین

مراحل کف سازی سردخانه

برای انجام کف سازی سردخانه مراحلی طی می‌شود که در ادامه به تفصیل عنوان شده است:

  1. آماده سازی زیربنا: در ابتدا کف سردخانه با خاک و ماسه به صورت یک سطح صاف و مستحکم جهت اجرای لایه‌های بعدی آماده می‌شود. در صورت عدم هموار بودن محیط، به وسیله دوربین‌های مخصوص به یک سطح تراز می‌رسیم.
  2. نصب لوله پلیکا برای سردخانه‌های زیر صفر: در سردخانه‌های با دمای زیر صفر لوله‌های پلیکا به منظور جلوگیری از یخ زدگی کف سردخانه و حرکت هوای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. تسطیح: با استفاده از غلتک‌های دستی سطح زیرین خاک متراکم شده و باعث افزایش مقاومت و یکپارچه شدن ناحیه سطح می‌شود.
  4. اجرای بتن مگر: یک لایه بتن با عیار کم بر روی زمین مسطح اجرا می‌شود. بتن علاوه‌بر صاف کردن سطح، از کشیده شدن آب بتن نیز جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از ورود حیوانات موذی و رشد گیاه در کف سوله نیز خواهد شد.
  5. آرماتور بندی: جهت اجرای بتن اصلی شبکه آرماتور بندی طبق نقشه‌های مهندسین اجرا می‌شود.
  6. قالب بندی و بتن ریزی: در این مرحله قالب‌ها بسته شده و بتن طبق اصول بتن ریزی بر روی سطح پهن می‌گردد. سپس توسط دستگاه ماله پروانه‌ای سطح بتن صاف و توسط دوربین تراز بودن آن بررسی می‌شود.
    یکی از مهم‌ترین مراحل در کف سازی، عمل آوری بتن است. عمل آوری بتن به عنوان مراحل پایانی آماده سازی کف بتنی، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مرحله بتن برای انجام واکنش هیدراسیون نیاز به رطوبت و دمای مناسب دارد. به‌‌طوریکه اگر این مرحله به درستی طی نشود، تاثیر غیرقابل جبرانی بر روی مقاومت نهایی محصول خواهد داشت.
    لازم است در پایان و پس از عمل آوری بتن، درزهایی بر روی سطح بتن به منظور جلوگیری از ترک خوردن در اثر انبساط و انقباض ایجاد گردد و در نهایت این درزها توسط مواد مناسب پر می‌شوند.
  7. اجرای عایق رطوبتی: در این مرحله بر روی سطح بتن یک لایه عایق رطوبتی اجرا می‌شود. دو قشر قیر و یک لایه گونی مناسب‌ترین عایق است.
مراحل کف سازی سردخانه

نصب ساندویچ پنل دو رو نایلون

پس از اتمام مراحل کف سازی نوبت به استفاده از ساندویچ پنل دورو نایلون خواهد شد. پانل‌های دورو نایلون ماموت از یک هسته مرکزی و لایه بیرونی تشکیل می‌شوند:
1- هسته مرکزی: لایه مرکزی ساندویچ پانل که از فوم پلی یورتان تشکیل شده است.
2- نایلون هیدرو کربنی: دلیل استفاده از پانل ساندویچی دورو نایلون نوع پیوند مولکولی آن است که از عبور رطوبت هم از سمت زمین و هم از سطح داخلی جلوگیری کرده و عایق مناسبی در برابر رطوبت و حرارت می‌باشد.

کاربرد ساندویچ پانل یک‌رو نایلون یک‌رو ورق

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، از ساندویچ پانل یک رو نایلون یک رو ورق در ساخت سازه‌های متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره شده است:

  • پوشش کف سردخانه‌ها
  • ساخت ساختمان و ویلا
  • کانکس و کانتینر
  • سوله‌های صنعتی
  • سوله‌ها و سالن‌های ورزشی
  • کارگاه‌ها و کارخانه‌ها

قیمت ساندویچ پانل نایلون شرکت ماموت

شما می‌توانید در صورت تمایل به استفاده از ساندویچ پانل دو رو نایلون، شرکت ماموت را برای این منظور انتخاب نمایید. این مجموعه با بهره‌مندی از تجهیزات به روز دنیا و فناوری‌های کشور آلمان توانسته پنل‌های باکیفیتی را به بازار ارائه دهد. کارخانه ماموت با تولید این پنل‌های ساندویچی در میان افراد زیادی به شهرت رسیده و مشتریان زیادی از کیفیت سفارشات خود رضایت داشته‌اند.
قیمت ساندویچ پانل دورو نایلون ماموت به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و استعلام قیمت پس از لحاظ کردن تمامی این عوامل انجام می‌گیرد. اصلی‌ترین عوامل موثر در هزینه نهایی این مصالح به شرح زیر است:
ابعاد پروژه: هرچه ابعاد و اندازه‌های مربوط به یک پروژه بیشتر باشد، مصالح استفاده شده نیز افزایش خواهد یافت؛ این امر موجب هزینه بیشتر می‌شود.
کیفیت متریال: استفاده از متریال باکیفیت سبب می‌شود تا قیمت ساندویچ پنل نیز بالاتر رود. معمولا شرکت‌های معتبر جهان همچون ماموت از متریال باکیفیتی جهت تولید این مصالح استفاده می‌کنند.
نوسانات نرخ ارز: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت در کشورمان، نوسان نرخ ارز در بازار است که معمولا روند افزایشی داشته و موجب تغییراتی در قیمت‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی
قیمت ساندویچ پانل